Köpvillkor

Allmänna Köpvillkor för Företag

1. Parter i Avtalet
1.1 Säljaren
Säljaren avser SWED1 (Stuvsta Däck AB) org.nr. 559095-8814, Stambanevägen 117, 141 39 Huddinge.

1.2 Kunden
Kunden är företaget eller organisationen som köper varor från Säljaren. Om köpet görs av en privatperson för personligt bruk gäller istället de villkor för konsumentköp som publiceras på Säljarens hemsida.

2. Tillämpning av Villkor
Dessa köpvillkor gäller för samtliga köp av varor från Säljaren, oavsett om de sker via webbplats, e-post, telefon eller i fysisk butik.

3. Hantering av Personuppgifter
3.1 Kundens Ansvar
Kunden ansvarar för att de personuppgifter som lämnas vid köp är korrekta och att inloggningsuppgifter hanteras säkert. Misstänks obehörig användning ska Säljaren omedelbart kontaktas.

3.2 Säljarens Ansvar
Säljaren är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som lämnas och behandlas i samband med köp. Mer information om personuppgiftshantering finns i Säljarens integritetspolicy.

4. Beställning
Alla beställningar som görs via digitala kanaler, telefon eller fysisk butik är bindande. Vid beställning via webbplats skickas först en automatisk bekräftelse, vilket endast bekräftar att beställningen mottagits. Avtal ingås först när Säljaren skickar ett ordererkännande. Vid uteblivet ordererkännande ska Kunden snarast kontakta kundservice.

5. Priser och Kampanjer
5.1 Priser
Alla priser anges exklusive moms. Säljaren förbehåller sig rätten att debitera extra avgifter, som legeringstillägg eller andra lagstadgade avgifter. Vid felaktigt angivna priser kontaktas Kunden för godkännande innan köpet slutförs.

5.2 Kampanjer
Säljaren erbjuder periodvis kampanjer med rabatterade priser. Kampanjer gäller endast under angiven tidsperiod eller så långt lagret räcker. Dessa kan inte kombineras med andra erbjudanden om inte annat framgår.

6. Betalning
6.1 Betalningssätt
Betalning kan ske via kort eller faktura efter godkänd kreditprövning. Pappersfakturor medför en avgift.

6.2 Betalningsvillkor
Betalning ska ske inom 15 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta samt påminnelseavgift.

6.3 Äganderättsförbehåll
Varorna förblir Säljarens egendom tills full betalning mottagits. Säljaren har rätt att stoppa vidare leveranser vid uteblivna betalningar.

7. Leverans
7.1 Leveranstid och -kostnad
Lagerförda varor levereras normalt inom 7 arbetsdagar.

7.2 Leveransförsening
Vid förseningar informeras Kunden om ny leveranstid. Vid försenad leverans över 30 dagar kan Kunden häva köpet.

8. Garanti
Garantitiden är normalt 12 månader från inköpsdatum och täcker tillverkningsfel. Garantin omfattar inte skador orsakade av felaktig användning eller yttre påverkan.

9. Reklamation
Kunden ska meddela Säljaren inom 7 arbetsdagar vid upptäckt av felaktiga eller skadade varor. Reklamationer ska styrkas med faktura eller kvitto.

10. Returer
Returer ska göras enligt instruktioner från Säljaren. Varor ska returneras i obruten originalförpackning när så är möjligt.

11. Immaterialrätt
Allt innehåll på Säljarens hemsida och i produktkataloger är skyddat av immaterialrättsliga lagar och får inte kopieras utan skriftligt tillstånd.

12. Ansvarsbegränsning
Säljaren ansvarar endast för skador som uppkommit genom vårdslöshet eller uppsåt. Ersättning utgår för direkta skador, dock högst upp till 2 miljoner SEK per skada och år.

13. FORCE MAJEURE
13.1. Omständigheter utanför parts kontroll
En part är befriad från sina åtaganden om denne kan visa att ett hinder, utanför dennes kontroll, har inträffat och som inte rimligt kunde förutses vid köpet. Den part som drabbats av force majeure kan inte heller anses skyldig att åtgärda eller undvika dessa konsekvenser. Exempel på force majeure kan vara arbetskonflikter, krig, myndighetsbeslut eller omfattande driftstörningar hos den drabbade parten eller deras underleverantörer.

13.2. Tredje part
Om dröjsmål eller fel i varan beror på någon som en part har anlitat för att fullgöra köpet, är parten fri från ersättningskrav och skadeståndsskyldighet om den som har anlitats också skulle ha varit befriad enligt ovan. Detta gäller även om dröjsmålet eller felet orsakas av en leverantör som Säljaren har anlitat eller av någon annan i försäljningskedjan.

13.3. Hävning vid force majeure
Om force majeure hindrar att köpet kan fullföljas inom 90 dagar, kan parten som påverkas häva köpet för den del som inte kan fullföljas. Vid sådan hävning kan inga ytterligare krav eller påföljder göras gällande mot motparten.

14. AVTALSDOKUMENT
Avtalshandlingarna ska komplettera varandra. Om någon information i handlingarna är i konflikt med varandra, gäller följande ordning:

  1. Eventuellt särskilt upprättat huvudavtal
  2. Dessa allmänna köpevillkor

15. TILLÄMPLIG LAG OCH DOMSTOL
15.1. Tillämplig lag
Dessa allmänna köpevillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag. Om Säljaren vid olika tillfällen erbjuder generösare villkor för Kunden, innebär inte detta att det påverkar tolkningen av avtalet.

15.2. Skiljedomsförfarande
Vid tvist som uppstår med anledning av detta avtal, ska tvisten avgöras genom skiljedom enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Om inte annat är bestämt av SCC, ska Förenklat Skiljeförfarande tillämpas beroende på målets svårighetsgrad, värdet på tvisteföremålet och övriga omständigheter. Vid behov ska SCC också bestämma om en eller tre skiljedomare ska delta. Skiljeförfarandets säte ska vara i Stockholm, Sverige.

15.3. Laga domstol eller myndighet
Säljaren kan vid laga domstol eller myndighet väcka talan gällande ostridiga och förfallna fordringar eller andra fordringar där kapitalbeloppet understiger 250 000 SEK.t

ALLMÄNNA KÖPVILLKOR FÖR KONSUMENTER

Inledning
Dessa villkor gäller vid köp av varor från SWED1 (Stuvsta Däck AB) via vår webbplats, e-post eller telefon.

Personuppgifter
Du ansvarar för att de personuppgifter du lämnar vid användning av våra tjänster är korrekta och fullständiga. Du ansvarar även för att hålla dina inloggningsuppgifter konfidentiella. Vi är personuppgiftsansvariga för behandling av dina uppgifter. För information om hur vi hanterar dina personuppgifter, se vår policy för behandling av kunders personuppgifter.

Beställning
Beställningar är bindande. När du beställer via vår webbplats får du en automatisk bekräftelse på att din beställning mottagits av vårt system. När beställningen är registrerad, oavsett om den görs via webbplatsen, e-post eller telefon, får du ett ordererkännande. Avtalet om köp träder i kraft när ordererkännandet skickas. Om du inte mottar ett ordererkännande, vänligen kontakta oss omgående via e-post.

Priser och produktinformation
Vi strävar efter att ge korrekt och uppdaterad information på våra webbplatser, men vi reserverar oss för eventuella skrivfel eller andra felaktigheter. Om ett felaktigt pris anges för en produkt du har beställt, kommer vi att informera dig och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan köpet genomförs.

Kampanjer och erbjudanden
Vi erbjuder ibland kampanjer och specialerbjudanden. För produkter som ingår i kampanjer gäller de förmånligare priser eller villkor endast under den angivna perioden eller så långt lagret räcker. Kampanjer och erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om inte annat anges. Vi förbehåller oss rätten att när som helst avbryta pågående kampanjer och erbjudanden.

Betalning
Vi använder Klarna som betalningsleverantör. Detta innebär att vi kan dela din kontaktinformation och orderuppgifter med Klarna för att hantera betalningen. Dina personuppgifter behandlas enligt Klarnas dataskyddspolicy. Som privatperson kan du välja att betala via Klarna med direktbetalning, faktura eller delbetalning. Läs mer om Klarnas betalningsvillkor.

Leveranser
Normal leveranstid är 2-3 arbetsdagar för varor som finns i vårt centrallager. Vid eventuella förseningar informerar vi dig om orsaken och den nya beräknade leveranstiden. Leveransen sker till den adress och med det leveranssätt du anger vid beställningen. Leveranskostnaden visas innan du slutför beställningen. Vid outlösta leveranser kan vi ta ut en avgift för frakt och administrativa kostnader. Om den faktiska fraktkostnaden överstiger den angivna avgiften, har vi rätt att ta betalt för den faktiska kostnaden.

Skadat gods
Om varan är skadad vid mottagandet ska du kontrollera paketet noggrant och anmäla eventuella skador direkt. Om godset är uppenbart skadat ska du inte ta emot det eller omedelbart anmäla skadan till postombudet eller transportören.

Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan. Om den 14:e dagen infaller på en helg eller en helgdag, förlängs ångerrätten till nästkommande vardag. För att ångra köpet ska du skicka ett meddelande via e-post till oss. Meddelandet ska tydligt ange att du vill frånträda avtalet och inkludera bevis på att varan är köpt från oss, gärna genom en kopia av kvittot. Ångerrätten gäller endast oanvända varor. Varor som används på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka dem kan medföra att vi gör avdrag för värdeminskning. Ångerrätten gäller inte för varor som har brutits plombering på grund av hälso- eller hygienskäl eller specialbeställda varor.

Reklamation och garantitid
Om varan är försenad, saknas, skadad eller felaktig, ska du reklamera detta via e-post och bifoga bevis på köpet (gärna kvitto). Reklamation gäller endast defekter som orsakats av ursprungliga fel, t.ex. tillverkningsfel, inte normalt slitage eller skador orsakade av handhavandefel. Du kan begära reparation, ersättningsvara, prisavdrag eller återbetalning. I allvarliga fall har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Reklamation ska göras inom skälig tid, vanligtvis inom 2 månader. Du har en lagstadgad rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köpet, men efter 6 månader är det du som måste bevisa att felet är ursprungligt. För vissa varor kan längre garantitider gälla.

Returer
För att genomföra reklamation, ångerrätt eller garantianspråk måste du returnera varan inom 14 dagar efter kontakt. Returer ska skickas till vårt centrallager i Örebro, och vi skickar en returfraktsedel. Returer mot postförskott eller som rekommenderade försändelser accepterar vi inte. Varan måste vara oanvänd och i originalskick. Om varan har minskat i värde på grund av hantering, kan vi göra avdrag vid återbetalning. Vid ångerrätt betalar du för returfrakten, medan vi står för fraktkostnader vid reklamation eller garantianspråk. Återbetalning sker inom 14 dagar från mottagandet av varan eller bevis på att den har returnerats.

Om du inte är nöjd
Om du inte är nöjd med oss, kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer ARN:s rekommendationer. Du kan även kontakta din kommuns konsumentvägledning eller Konsumentverkets upplysningstjänst ”Hallå Konsument” för rådgivning och information.

Villkoren uppdaterades 2025-01-23

Varukorg
Rulla till toppen